Het literatuurkritische werk in Het Handelsblad. Deel 1. Bezorgd door Bart Nuyens en Yves T'Sjoen. Gent: KANTL, 2010. (Literaire tekstedities en bibliografieën: 17) 511 pp.

Het literatuurkritische werk in Het Handelsblad. Deel 1.

Ivo Michiels

Edities, Gedrukt
ISBN 978-90-72474-80-3
  Bestel

Bijna 400 literaire kritieken schreef Ivo Michiels tussen 1948 en 1957 voor Het Handelsblad. Ze brengen een 'vergeten' fase van zijn schrijverschap in kaart en werpen een nieuw licht op het beeld dat we van deze schrijver hebben.

Omstreeks 1957 brak Michiels radicaal met zijn rechts-katholieke verleden, om te worden herboren als de experimentele romanschrijver die we vandaag kennen. Van zijn creatieve werk uit die eerste periode distantieerde hij zich en ook zijn journalistieke werk van toen bleef onbekend. Ons beeld van deze uitzonderlijke auteur was dan ook verstoord, want onvolledig en ongenuanceerd.

De geannoteerde editie van de Handelsblad-kritieken vult die leemte eindelijk in. In dit tweede deel zijn alle teksten uit de periode tussen juni 1952 en eind 1954 opgenomen.

Ze ontstonden tijdens de jaren waarin Michiels zichzelf en zijn schrijverschap leerde kennen. Ze verraden een verscheurende tweestrijd tussen de traditionele opvattingen over (katholieke) literatuur en een onweerstaanbare fascinatie voor het (vanuit katholieke hoek verwerpelijk) existentialisme en het vormexperiment.

Pas veel later zou Michiels zich van zijn geloof, zijn rechtse ideologie en zijn traditionele literatuuropvatting losrukken. De mentale en ideologische evolutie die hij doormaakte is tussen de regels van deze kritieken terug te vinden. Het is die evolutie die later zou leiden tot de bijzondere thematiek en unieke vorm van enkele inmiddels klassiek geworden werken, zoals de Alfa-cyclus en Journal brut.

Bestel deze publicatie

Vul onderstaand formulier in zodat wij de publicatie die u wenst, kunnen opsturen. Wij houden u op de hoogte van de verzending.