Herman Roelstraete. Thematische catalogus van het werk. Deel I: Verantwoording en indexen; Deel II: Thematische Catalogus. Brussel: Koninklijke Bibliotheek, 2008. 122 + 672 pp., ill.

Herman Roelstraete. Thematische catalogus van het werk.

Inge Nevejans & Edward Vanhoutte

Edities, Gedrukt
ISBN 90-6637-144-4
  Bestel

Herman Roelstraete (1925-1985) was zanger, organist, muziekpedagoog, dirigent, componist en musicoloog. Zijn belangstelling ging vooral uit naar vergeten Vlaamse componisten die hij van onder het stof haalde door partituren uit te schrijven, uitvoeringen en opnamen te begeleiden en lezingen te geven. Hij componeerde meer dan 160 werken, gaande van zeer eenvoudige liederen en volksliedbewerkingen tot grote koorwerken en symfonieën. Zijn oeuvre wordt gekenmerkt door een sterke vormbeheersing en door een zeer grote aandacht voor het melodische aspect.

Deze thematische catalogus van het werk van Herman Roelstraete heeft betrekking op alle teruggevonden composities van de componist, i.c. de autografische handschriften van het oeuvre van Roelstraete die door Mevrouw Roelstraete in 1989 haast integraal overgemaakt werden aan de Muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek van België. Aanvullende gegevens werden gesprokkeld uit secundaire literatuur en uit briefwisseling. Deze catalogus bevat 869 fiches van composities ingedeeld in 176 opusnummers: 120 fiches met enkelvoudig opusnummer (83 opusnummers + 3 fiches zonder opusnummer) en 749 fiches (verzamelfiches inclusief) met meervoudig opusnummer (98 opusnummers in totaal + 4 verzamelbundels zonder opusnummer). Elke fiche in de catalogus geeft informatie volgens een consistente ordening in 18 categorieën: Opusnummer en titel compositie, Genre, Incipit, Bezetting, Tessituur, Toonaard, Ontstaansdatum en -plaats, Tekst en tekstdichter, Uitgaven, Aantal maten en aantal pagina’s, Partituur, partij en formaat, Handschrift, autografische annotaties, druk en vindplaats, Eerste uitvoering, Opdracht, Opmerkingen, Bewerkingen, Opnames en Literatuur over de compositie. De indexen bij deze catalogus ontsluiten de gegevens op al deze categorieën.

Met deze Thematische catalogus is het gehele oeuvre van Herman Roelstraete eindelijk in één definitieve uitgave ontsloten.

Bestel deze publicatie

Vul onderstaand formulier in zodat wij de publicatie die u wenst, kunnen opsturen. Wij houden u op de hoogte van de verzending.