′Tal van oude muziekboekskens′. De familie Benoit en het muziekleven in Harelbeke tijdens de 19de eeuw. (+ CD-ROM: Inventaris van de muziekbibliotheek van Jan Baptist Benoit.) Harelbeke: Stad Harelbeke, 2003. 54 p.

′Tal van oude muziekboekskens′

Jan Dewilde

Edities, Gedrukt, CD-ROM
ISBN 90-90171-09-6
  Bestel

Dit boek brengt het verhaal van Petrus en Jan Baptist Benoit, twee broers die in de 19de eeuw het muziekleven in Harelbeke tot klinken hebben gebracht. Zij hebben mee de basis gelegd voor de bloeiende lokale muziekcultuur waarbinnen hun zoon en neef Peter Benoit zich al op jonge leeftijd als uitvoerend musicus en componist kon ontwikkelen.

In het eerste deel werpt Petrus Benoit in zijn 'memoires' een nieuw licht op het Harelbeekse culturele leven in het algemeen en op het muziekonderwijs aan het begin van de 19de eeuw in het bijzonder. Daarna vervolledigt een inventaris van 'tal van oude muziekboekskens' uit de uitgebreide muziekbibliotheek van zijn broer het beeld van een verrassend rijk Harelbeeks muziekleven. De gedetailleerde inventaris staat op een bijgevoegde CD-ROM.

Bestel deze publicatie

Vul onderstaand formulier in zodat wij de publicatie die u wenst, kunnen opsturen. Wij houden u op de hoogte van de verzending.